Narrowcasting; een uitleg van wat het is

Heb je die televisieschermen in bijvoorbeeld de supermarkt of ziekenhuis wel eens gezien? Dat is een goed voorbeeld van narrowcasting. Narrowcasting is het tegenovergesteld van broadcasting. Broadcasting zijn uitzendingen voor een heel breed publiek, terwijl narrowcasting voor een specifiek publiek op een specifieke plaats is. Leverancier Thisplays2 specialiseert zich hierin.

Wanneer je als bedrijf je publiek op locatie wil bereiken kan dat op verschillende manieren. Je kunt posters ophangen, de omroepinstallatie gebruiken of gebruik maken van tv-schermen waar je je eigen uitzending in de vorm van films, dia’s of een combinatie op maakt. Deze kun je precies zo invullen dat het de behoefte van je publiek bedient, of waarbij je ze de informatie geeft die je kwijt wilt. Denk hierbij aan speciale  openingstijden, informatie over veiligheid (bijvoorbeeld in een vliegtuig), aanbiedingen of bijzondere bijeenkomsten. Alles is mogelijk. Doordat je de narrowcasting uitzending zelf beheert, weet je dus altijd exact wat er op welk moment draait op een locatie. Heb je verschillende winkels en loopt een product in een bepaalde winkel minder goed? Dan kun je deze extra onder de aandacht brengen.

Er valt echter ook geld te verdienen aan je narrowcasting systeem. Je zou de ruimte op de schermen namelijk ook kunnen verhuren. Stel dat je een eetgelegenheid hebt, waar veel mensen langere tijd zitten, dan zou je “reclamezendtijd”  kunnen verkopen aan adverteerders die belang hebben bij jouw publiek. Zo heb je dus niet alleen zelf profijt van de uitzending, maar ook anderen en heb je er een extra verdienmodel bij.

Narrowcasting is dus een interessante mogelijkheid om je bezoekers te informeren via tv-schermen op locatie, waarbij je zelf je tv uitzending beheert.